Man behöver inte veta var man ska, bara att man ska komma dit

Tänkte ta upp en sak. Framtiden, är så otroligt nervös inför framtiden, allting som har med det att göra. Jag är stressad för att börja gymnasiumet, jag har ingen aning om var jag vill gå, eller vilken linje. Jag är rädd för att bli vuxen. Jag är orolig över allting, söka jobb, hitta en man, gifta sig, hitta lägenhet, skaffa barn osv. Allting som har med vuxenlivet att göra. Just nu går vi bara i nian, men jag är redan så jävla stressad, och så otroligt jävla skoltrött att det finns inte. Varje dag vaknar jag och försöker komma på en anledning till att gå till skolan, hittar ingen som får mig vilka gå. Men endå tvingar vi oss dit, sitter där i 7 timmar, bara lyssnar, skriver, äter äcklig skolmat. Tänk att vi slösar bort 10 år bara från 6års till 9an. Sen kommer ju gymnasiumet också, där vi går 3 år. Alltså spenderar vi totalt 13 år av våra liv i skolan, i ett helvete. Visst, de är kul att träffa sina kompisar osv, men de kan vi ju göra mer på fritiden. Jag vet att vi går i skolan för att lära oss, få en framtid. Men de är sjukt hur mycket dom förstör ens liv, hur mycket press dom sätter på en, dom får en att må så dåligt över om man misslyckas. Dom tror vi är så jävla mycket bättre än vi är, dom tror att vi klarar hur mycket som helst. Dom ger oss ett lov, ett lov är till för att göra ingenting och bara göra det man vill. Men endå så har vi så sjukt mycket i skolan, att de är som "här får ni ett lov, så nu kan ni plugga i en vecka". Egentligen kanske jag inte borde klaga så som jag gör, men jag orkar inte med skolan längre. Och allt går så dåligt för mig, ja, jag kanske borde plugga mer. Men jag börjar tro jag har koncentrationssvårigheter. För jag klarar inte av att komma hem och säga, okej nu sätter jag mig och pluggar. De går liksom inte, jag vet inte varför de blivit såhär. Men jag har ingen glöd kvar, inte ork att ens gå till skolan. Endå gör jag det. Varje dag, men jag lär mig ingenting känns det som. Ååååh, jag orkar ej. Jag har sänkt mig i bild, jag suger i alla so ämnen, jag kommer kanske inte få godkänt i matte. Matte är ett kärnämne, får jag inte godkänt i de betyder det att jag kommer få gå iv. jag vill inte gå iv, men vem vill liksom? Jag vill inte ha de såhär. Grejen är, alla säger. Man kan om man vill, men rättare sagt. Man vill om man kan.


Kommentarer
Postat av: beatrice -SLEEPOVER-

sv ; tack ! :D

2011-11-08 @ 18:35:08
URL: http://sleepover.blogg.se/
Postat av: ELINFELICIAS - en blogg om allt och ingenting

- yes :)

2011-11-08 @ 20:42:30
URL: http://elinfelicias.blogg.se/
Postat av: Carro

Håller med såjävla mycket i hela texten sötnos, har tänkt likadant som dig ända sen början av dethär skolåret..

2011-11-08 @ 22:12:53
Postat av: Anonym

ger dig lite tips.

1. på lektionen, innan du kommer in i klassrummet så säg till dig själv "den här lektionen ska jag ha fokus". sätt dig själv, anteckna flitigt, frösök lyssna på läraren. i de flesta fallen blir det intressant vad läraren säger när man väl börjar lyssna.

2. smsa inte, ha mobilen endast till musik fast lyssna bara på musik när du jobbar självständigt, det hjälper dig att stänga av allt som händer omkring också. vet att de samlar in mobilerna nu i kbr, men du kan faktiskt visa för läraren att du kalrar av att inte använda den och berätta att du behöver den för att jobba senare. annars göm den.

3. tänk långsiktigt. du tänker "varför ska jag kunna det här, vem bryr sig, osv" men varenda liten grej är VIKTIG. det är ALLMÄNBILDNING. när du säger att du kanske inte ens kommer få g i matte är det bara att jobba på det. nyckeln till att bli bra på ett ämne är egentligen bara att FÖRSTÅ det. tillexempel att verkligen se varför nånting är som det är.

det är bra att du inte vill hamna på iv, tänk på iv innan du kliver in på en mattelektion.

4. se dig själv som en individ. du är DU, du har DIN mängd kunskap. jämför dig inte med andras betyg. jag menar, när ni får tillbaka ett prov VEM FAN bryr sig om vad den och den och den fick? jämför dig med dina tidigare resultat och jämför dig med vad läraren kräver.

5. tänk mycket på skolarbetena utanför. väntar du på bussen? gå igenom fysiken sakta i ditt huvud. inte så bestämt men bara tänk igenom lite ord, tro mig - det hjälper. tänk mycket också på annat, dina intressen, relationer, dig själv osv osv. desto bättre position och desto tryggare position du har desto enklare får du det i skolan.

6. bli din lärares bästis. blir du arg, gå till din mentor eller dina vänner. VISA.ALDRIG.DIN.IRRITATION.OCH.KÄFTA.INTE. det låter sjukt fel men så är det. bli bara arg inför läraren när den gör ett FEL, inte när den bara är lite trög.



lycka till agnes.

2011-11-09 @ 18:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0